"Alles m.b.t. huisvesting arbeidsmigranten geregeld"

Ed Classens

Ed Classens en Jolein Lakeman telen komkommers op een modern glastuinbouwbedrijf van 5 ha, gevestigd in Castenray. Jaar-rond produceren ze rond de 10 miljoen komkommers.

Ed: “Ik heb het bedrijf in 2008 van mijn ouders overgenomen. De mensen van Arvalis kwamen al bij mijn vader over de vloer. Omdat we elkaar al goed kenden en het gevoel goed was, heb ik die traditie verder voortgezet.”

Voor Ed waren vooral de aanwezige kennis en de goede ervaringen met Arvalis van belang om de relatie na de overname ook voort te zetten. “Tijden veranderen,” vertelt Ed. “Mijn ouders begon op deze locatie in 1967 vanuit het niets met 41 are augurk en sla. In deze tijden is zoiets ondenkbaar. Nu heb je mensen om je heen nodig die kennis van de sector en de technieken hebben en weten waar besparingen gerealiseerd kunnen worden. En op welke vlakken er ondersteuning geboden kan worden, bijvoorbeeld door middel van subsidies.”

Kamiel Bartels, tuinbouwadviseur bij Arvalis, komt al sinds jaar en dag bij Ed over de vloer en heeft hem onder andere recent ondersteunt bij de implementatie van Het Nieuwe Telen (HNT) en het aanvragen van de GMO- en MEI-subsidie.

Ed: “En als diezelfde adviseur je dan ook nog kan helpen met het realiseren van huisvesting voor arbeidsmigranten, dan heb je echt de toegevoegde waarde van Arvalis te pakken.”

Ed en Jolein kochten ruim 2 jaar geleden het pand dat achter hun bedrijf gelegen is en waar vroeger een café was gevestigd. Na een grondige verbouwing kunnen ze hier inmiddels 14 arbeidsmigranten huisvesten. Kamiel Bartels schoof Pieter Stox, bouwkundig adviseur bij Arvalis, naar voren voor de begeleiding van dit traject. Pieter: “Het bestemmingsplan van de gemeente Venray bood ruimte voor deze ontwikkeling, dus zijn wij vervolgens aan de gang gegaan met het regelen van de vergunningen (bestemmingsplan binnenplanse ontheffing, omgevingsvergunning bouw en brandveilig gebruik) en het tekenwerk. Een adviseur met kennis op al deze onderdelen en contacten in de juiste netwerken, maakt hier het verschil.”

Naast het verblijf voor arbeidsmigranten, biedt de verbouwde woning ook ruimte aan ‘De Komkommerin’. De Komkommerin wordt een theehuis, dat door passanten en voor diverse gelegenheden kan worden gebruikt. Jolein wil nadrukkelijk een verbinding maken met hun glastuinbouwbedrijf. “VieVerde komkommerkwekerij is duurzaam, hightech en produceert het voedsel voor iedereen. Mensen vinden dit interessant en wij willen hen dit laten zien.”

Meer weten over VieVerde ga naar www.kwekerij-vieverde.nl. De Komkommerin gaat dit voorjaar open. Tegen die tijd zal ook de website te bekijken zijn voor meer informatie: www.theehuis-komkommerin.nl
 



Over Kwekerij Vieverde

Ed Classens is sinds 2008 de drijvende kracht achter het moderne glastuinbouwbedrijf van 5 ha, genaamd VieVerde. Jaar-rond produceren ze ongeveer 10 miljoen komkommers. Hiervoor starten ze driemaal een nieuwe teelt op: in het voorjaar, zomer en herfst. In november begint  de ‘grote schoonmaak’. Die schoonmaak houdt onder meer vervanging van het plastic, het stomen van het substraat en het wassen van het glas, in. Op die manier kunnen ze in januari helemaal schoon beginnen.

Het jaar-rond telen betekent voor VieVerde automatisch een hoog energieverbruik. In dit geval ruim 2 miljoen kubieke meter gas voor de complete teelt, ruim tien miljoen komkommers. Energiebesparende maatregelen die door VieVerde worden getroffen zijn onder meer de plaatsing van een rookgascondensor, rolschermen in de gevels, 2 energieschermen in combinatie met ontvochtiging, rassen waarmee zuinig kan worden geteeld en een warmte kracht koppeling (WKK) installatie die elektriciteit uit gas produceert.

De komkommers worden allemaal verkocht via telersvereniging Kompany. Het voornaamste afzetgebied voor Kompany is Duitsland, waar 75 procent van de geteelde komkommers naar toe gaat. Andere afzetgebieden zijn Engeland en de Oostbloklanden.

Hun ondernemerschap werd in 2013 beloont met het winnen van de ondernemers(publieks)prijs Venray: www.youtube.com/watch