“Het beste van regionale producten in één hand”

Henri Michiels

Als relatief nieuwe speler in de voedingsmiddelenmarkt met een innovatief product, zoekt Smood nadrukkelijk de samenwerking op met andere bedrijven. Arvalis met haar uitgebreide netwerk in de food en agri is voor Henri Michiels de ideale sparringspartner. Henri: “Ik kwam met Arvalis in contact tijdens de Floriade en zag meteen de voordelen in van het hebben van een partner met zo’n uitgebreid netwerk als Arvalis.”

In 2012 nam de wens van Henri om innovatieve voeding met meer antioxidanten, vitaminen en glutenvrij (healthy food) te produceren, steeds vastere vormen aan. Hiermee nam ook zijn behoefte toe naar kennis en bewijslast op het gebied van gezondheid. Henri: “Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat gezonde voeding pas werkt als de gezondheidsaspecten ervan ook wetenschappelijk bewezen kunnen worden.” Raymond Nolet, business developer bij Arvalis, verbond Henri vervolgens met de juiste mensen uit de chemische sector, waarna de Universiteit van Maastricht betrokken werd. “Maar ook op het gebied van locatiekeuze, financiering, onderzoeksprogramma’s en subsidies hebben wij voor Henri als verbinder gefungeerd,” vertelt Nolet. “En met succes. Inmiddels zijn de unieke gezondheidsaspecten van Smood bewezen en is de volgende stap gezet naar Personalized Nutrition. Op dit moment zijn we bezig met de realisatie van een R&D/Ontwikkelfaciliteit in Villa Flora te Venlo.”

Smood wil zich in de toekomst meer gaan focussen op voeding die precies dátgene aan je dagelijkse maaltijden toevoegt, wat je aan nutriënten niet binnen krijgt. Dat is iets waar op dit moment, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, aan wordt gewerkt. Henri: “Door middel van een laagdrempelige bloedtest wordt zichtbaar welke bijdrage de producten van Smood leveren aan je algemene afweer. Deze producten vullen het tekort op de dagelijkse behoefte aan groente en fruit aan.”

“Een partner als Arvalis met zo’n uitgebreid netwerk in de food en agri, helpt je de partijen om je heen te verzamelen die je verder kunnen helpen met het realiseren van je dromen,” sluit Henri af. “Een valkuil die je moet proberen te vermijden is het willen uitzetten van teveel lijntjes en contacten. Het is belangrijk om de juiste focus te houden en keuzes te maken welke contacten je wel en niet vervolgd. Anders verzand je in een wirwar van gesprekken en kom je met je droom niet verder. Arvalis is hier voor mij de perfecte partner in gebleken.”



Over Smood, Smart Food

Regionaal voedsel, oftewel ‘local for local’ is een trend die lijkt door te zetten. Bij local for local wordt voedsel in één regio geproduceerd, verwerkt en geconsumeerd. Henri Michiels, eigenaar van Smood Smart Food, zag de potentie van dit concept jaren geleden al in en combineerde dit slim met de groeiende vraag naar gezonde voeding. Het resultaat is Smood; voeding met een missie. Tevens ligt nu de focus op “Local For Global” door via de Futricio Webshop, wereldwijd producten snel en efficiënt aan consumenten te leveren.

Smood wordt gemaakt van verse, zorgvuldig geselecteerde groente, fruit en granen die zoveel mogelijk uit de regio Limburg afkomstig zijn. Deze ingrediënten worden, via een innovatief proces, gemengd en gedroogd tot croutons, snacks, shake (ingrediënten) en fingerfood. Om de croutons en snacks zo gezond mogelijk te houden, worden er geen suikers en een minimale hoeveelheid zout aan toegevoegd. Daarnaast zijn de croutons vrij van conserveringsmiddelen en kunstmatige geur-, kleur-, en smaakstoffen. De producten van Smood zijn daarmee puur natuur en ideaal om te gebruiken in de soep, salade of om te snacken.

Bij de ontwikkeling van haar producten staan bij Smood de volgende vier waarden centraal: lekker, gezond, betaalbaar en gemakkelijk in gebruik. Zo zijn de producten van Smood te bestellen via de webshop www.futricio.eu.


Specialisten